woensdag 16 april 2008

Ding 11 Wiki's ontdekkingstocht

Zo, ben vanmiddag op reis geweest door Wiki land, of over de Wiki-wereldbol moet ik zeggen. Vind het best interessant en zie in sommige toepassingen ook wel iets. Voor mij zouden Wiki's wel kunnen werken, maar dan voor "geselecteerde" deelnemers. Ik zou me kunnen voorstellen dat bij het organiseren vooral in het voortraject, wanneer er afspraken over data, publiciteit, locatie's, prijzen, docenten, etc. gemaakt moeten worden je dat inderdaad sneller en overzichtelijker kunt doen. Vooral omdat de meeste collega's parttime werken, of veel buiten de deur aan het werk zijn. Mail werkt ook wel, maar zoals in "Wiki's in plain english" gesteld wordt, kan het efficienter. Harde voorwaarde is echter dat iedereen ook bijdraagt. Ook m.b.t. het Facilitair Bedrijf zou dit kunnen werken.
De informatiesites zijn duidelijk (meer van hetzelfde), ook hanteren voor- en tegenstanders de geijkte argumenten.
Leuk vind ik b.v. als gebruiker Wiki's a beginners look , waarvan de People's Guide to Rochester voor mij een heel leuk voorbeeld is van een hele informative site van een gemeente en Booklovers Wiki . Het onderwerp "Wiki's in het onderwijs" heb ik doorgestuurd naar mijn dochter en echtgenoot.
Kortom: Wiki's, die voor iedereen toegankelijk zijn, zijn best leuk, kunnen erg interessant zijn, maar vragen ook van de gebruiker/deelnemer behoorlijk wat zelfdiscipline: realiseer je dat je niet alles weet en van wat je weet is lang niet alles interessant genoeg om toe te voegen. Ook bestaat er bij deze Wiki's niet zoiets als de waarheid! Of iedereen heeft gelijk natuurlijk, 't is maar net hoe je het bekijkt. Volgende ding.

2 opmerkingen:

diriwout zei

Duidelijke omschrijving van dit ding. Ik denk dat je gelijk hebt met de meerwaarde hiervan tijdens het organiseren van cursussen en andere trajecten. En het is inderdaad zo dat jou gevoel van 100% waarheid niet altijd waar hoeft te zijn.

Margeeth zei

Hai Ank,
En zo kom ik dan via jouw reactie op mijn blog op jouw blog terecht. Interessant blog om te lezen, zo over die 'dingen'.