donderdag 21 juli 2011

Quilten en Vilten

Mijn collega in werk en quilten Jeannette kwam terug van haar vakantie in Engeland en bracht voor mij dit stofpakketje mee, geweldig leuk om zo'n cadeautje te krijgen. Wat een grappige manier van vouwen hé?


Ook had ik mij-zelf vorige week  een cadeautje gegeven, het boek "Tile quilt Revival". Ik had in HZG 165 een artikel over deze bijna vergeten techniek gelezen en omdat ik graag wil appliceren, maar ik het eerst moet leren en b.v. Baltimore me daarvoor nog iets te ingewikkeld is, heb ik het boek aangeschaft en ben meteen begonnen met mijn eerste applicatie blok, in mijn eigen kleuren.



Ik heb mij wel gehouden aan de adviezen van Jane en heb dus ook op doorzichtig materiaal het patroon overgetrokken, wat bij het plaatsten van de patroondelen op de juiste plek erg geholpen heeft. Bij deze techniek liggen de patroondelen niet tegen elkaar aan, maar komt er een randje van de ondergrondstof tussen,  als een mosaik dus.  Dat geeft je, zeker als beginnende appliqué quilter, een beetje meer vrijheid en bovendien zijn deze patroondelen niet zo klein ( Tile = tegel en die worden gelegd met voegen ertussen) . 

De bee van volgende week hebben wij wat naar voren gehaald om een workshop vilten te kunnen doen. Hoewel het niet echt mijn ding is ( ik heb ooit een hoedje gevilt en voel, als ik daaraan terugdenk, nog de glibberige groene zeep tussen mijn vingers glijden, brrrrrrrrr) vond ik deze workshop echt leuk. De techniek was inmiddels ook veranderd, geen groene zeep meer, maar gewoon een busje met water (liefst warm) en Citronella, bobbeltjes plastic en een handdoek daaronder. Op het plastic wordt de wol in vier lagen gelegd, nat gemaakt en  samen opgerold. Daarna goed wrijven, rollen etc. totdat een vast geheel ontstaat. Wij hebben een bloem gemaakt, behalve Hettie, van haar is het landschapje rechts boven. 
Na de bloem hebben wij nog een steel gevilt, veel rollen en een paar kleurtjes door elkaar gebruiken. 
Natuurlijk had onze gastvrouw (Hettie) weer voor iets lekkers bij de koffie gezorgd en hebben wij  nog even  nagenoten en uitgerust. Wij hadden namelijk de hele avond lekker buiten staan vilten en daar wordt je warm en moe van.  Het was weer  een bijzondere en geslaagde (vilt) bee. 

6 opmerkingen:

Miny zei

Dat was een geslaagde avond, de resultaten zijn ook erg leuk geworden.

Groeten Miny

annemieke zei

Nou Anki, je hebt de smaak te pakken ben benieuwd hoe je blok er uit gaat zien. Jammer dat ik er niet bij was met het vilten, maar ik had iets te veel hooi op de vork genomen. Goede leer voor de volgende keer.

Gr Annemieke.

Heleni zei

Bedankt voor je leuke reactie op mijn blog. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt om meteen op jouw blog te kijken.
Nou zeg, wat ik allemaal zag liegt er niet om. Prachtige dingen heb je gemaakt.
Die bloem heb ik pas nog op een ander blog gezien. Heel erg mooi gemaakt.
Ik zal vast wel vaker je blog bezoeken.

fijn weekend, groet Heleni

Hennie zei

Het vilten was erg geslaagd en gezellig, leuke foto's Anky
Fijn weekend Hennie.

Gea zei

Wat ziet dat applicatieblok er al leuk uit zo! Ik had er nog nooit van gehoord.

MulticoloredPieces zei

Greetings from Tunisia! Just stopped by from Quilting Bloggers. Your quilts are great and I like your crochet too.
best, nadia